HIJ KUSSE MIJ MET DE KUSSEN VAN ZIJN MOND
Wie het Hooglied opslaat, heeft een liefdesgedicht voor zich. Meteen al vanaf het tweede vers is dat duidelijk. Daar is een jonge vrouw aan het woord die vrijmoedig haar verlangen uit om gekust en bemind te worden door de jongen waar ze van houdt. Ze zegt het onbevangen, vrijmoedig… én, in het openbaar. Iedereen mag het weten, er is niets stiekems bij!
Dat hij mij kusse met de kussen van zijn mond,
want heerlijk zijn jouw liefkozingen, beter dan wijn.
Als christenen geloven we dat God ons geschapen heeft en ons in zijn Woord richtlijnen geeft voor hoe we ons naar Hem en naar elkaar toe hebben te gedragen. En dat geldt uiteraard ook voor liefde en passie, voor vrijen en verliefdheid. En voor dat soort richtlijnen kunnen we vrijwel alleen terecht bij het Hooglied. In de Bijbel staan alleen in het Hooglied concrete aanwijzingen voor verliefden. Er staat iets over hoe zij in hun relatie de zinnelijke liefde, de liefde tussen man en vrouw, een plaats moeten geven. Hoe ze als verliefden wel en niet met elkaar om moeten gaan.
Achter de bloemrijke beelden van het Hooglied ontdekken we een visie op seksualiteit, op relatie, op liefde, verliefdheid, passie en erotiek, die verfrissend en verrassend, voor velen zelfs bevrijdend aandoet. Maar die beelden moeten dan wel eerst uitgelegd worden, willen ze echt gaan spreken. Het zijn immers beelden uit een ver verleden en uit een ons vreemde cultuur.
Daarom heb ik een boek geschreven: een vers-voor-vers verklaring van het Hooglied die nauw aansluit op de Hebreeuwse tekst ervan. Mijn boekje is met opzet vlot en eenvoudig geschreven om het Hooglied toegankelijk te maken voor een breed (kerk)publiek. Maar toegankelijk betekent beslist niet dat het daarom minder diepgaand zou zijn. Zeker niet! Het betekent wel dat alles is gedaan om ervoor te zorgen dat het duidelijk en prettig leesbaar is. En lezers verzekeren mij herhaaldelijk dat ik in die opzet geslaagd ben.
Reacties
Ach, wat zou de wereld zonder liefde voor God en voor elkaar zijn? Jammer, dat deze liefde zo vaak wordt geschonden door misbruik van Zijn naam. Daarom ben ik blij met jouw boek.
Ik hoop wel dat na deze eerste er nog een tweede deel gaat komen, want hoe kostbaar en waardevol deze benadering ook lijkt, nl. de volle lading van een huwelijksrelatie in Gods licht, en laten we dit niet onderschatten, maar dat hebben anderen al geprezen, Ik ben heilig overtuigd dat dit nog maar een tipje van de sluier is. Want na het leren van wat er werkelijk staat volgt altijd kennis van Gods hart en gedachten over Zijn volk. Als afgeleide daarvan mogen we daarna ook nog eens met een schuin oog kijken naar de liefde van Christus voor Zijn bruid. Er is altijd meer.